fredag 14 augusti 2009

Missade ni Svante Sjöblom?

Första gången jag såg Svante Sjöblom var för några år sedan på en gata i Åmål sjungandes deltablues för full hals. Jag var nog inte den ende som häpnade över hans uttryck, eller förundrades över vad han gjorde på gatan istället för på stora scenen under Åmåls Bluesfestival som pågick vid detta tillfälle.

I år, 9 - 12 juli, var han däremot en av attraktionerna på själva festivalområdet. Missade man honom där är det lättare att reparera än om man missat någon utländsk grupp, eftersom denne skåning, född 1984, mest verkar uppträda i Sverige.

Jag har letat efter ett videoklipp som gör honom rättvisa, och fann detta på hans Myspace-sida:


Svante har varit känd för den svenska bluespubliken några år nu, och hans första cd, "I Guess My Troubles Just Begun", kom ut förra året, men det verkar inte riktigt vilja "lossna" för blues-undret från Skåne. Han säger visserligen själv att han inte tänker sig en heltidskarriär som musiker, men jag har, efter att gått igenom allt jag kunnat finna med honom i olika konstellationer på nätet, kommit fram till att han har en bit kvar innan han är lika intressant som vuxen som han var som tonåring, då kontrasten mellan den spenslige dreadlockskillen och hans fantastiska röst gjorde att man hajade till och bara stod och stirrade...

Men jag tror han kommer dit - det är bara en tidsfråga!

- officell hemsida (om än ngt dåligt uppdaterad) där det går att finna fem mp3-filer för gratis nedladdning!

- Svante Sjöbloms Myspace-sida

--S.

Inga kommentarer: