måndag 1 februari 2010

2010.032 - Dagens afrikanska låt - Papa Wemba

2010.032 - Dagens afrikanska låt - Papa Wemba (f. 1949, Kongo-Kinshasa)

Som jag nämnde igår var Koffi Olomidé i början av sin karriär med i Papa Wembas band. Papa Wemba är sju år äldre än Koffi, och tillhör pionjärerna inom soukousen.

Han var med från början när den legendariska gruppen Zaiko Langa Langa bildades 1969. Han var med där fram till 1974 då han tillsammans med några andra medlemmar bröt sig ur gruppen och bildade den nya gruppen "Isifi". Det höll inte så länge - det var under en turbulent tid i hans liv, och strax efter att han släppt från fängelse 1977 bildade han sin egen grupp "Viva La Musica", där alltså Koffi Olomidé var med! Gruppen fortlever ännu idag.

Fram till idag har Papa Wemba medverkat på över 40 album - egna och i grupper - en oöverskådlig produktion - åtminstone för mig som har en ny artist att skriva om imorgon...

Därför gör jag det lte enkelt för mig:

Hans kanske största hit är "Yolele" från 1995 års fina CD "Emotion":


Min egen erfarenhet av honom är en konsert för ett antal år sedan på Münchenbryggeriet i Stockholm - på en av Selams första Afrika-festivaler. Tyvärr infriades inte mina förväntningar på honom då. Jag fick senare veta att han kommit till Sverige ensam, och att musikerna plockats samman av i Sverige boende afrikaner. Självklart kunde de inte leverera det stöd han rimligen har från ett välrepeterat sammansvetsat eget gäng...

Så det vore kanske läge att snart ge honom en revanch - denna gång med fullt eget band!

Hans senaste platta kom 2008 och heter "Kaka Yo". Jag kommer här snart att lägga ut några egna valda låtar med honom med hjälp av Podbean-spelaren jag brukar använda, bl a från det senaste albumet, så håll ögonen öppna efter kompletteringar!!!

- biografi på Radio France International - på engelska

- Wikipedia-länk

--S

Inga kommentarer: