tisdag 9 februari 2010

2010.040 - Dagens afrikanska låt - Kanda Bongo Man

2010.040 - Dagens afrikanska låt - Kanda Bongo Man (f. 1955, Kongo-Kinshasa)

Kanda Bongo Man blev gruppen Orchestra Belle Mambos sångare 1973. Hans första inspirationskälla var Tabu Ley Rochereau.

Sedan gjorde han som så många andra musiker jag skrivit om senaste veckan - nämligen hoppade runt bland landets grupper, men såg Orchestra Belle Mambo som den främsta. Även han verkar, som gårdagens Pépé Kallé, tillskrivas dansformen "kwassa kwassa":s tillblivelse.

1979 flyttade han till Paris, och 1981 spelades hans första soloplatta in, och då använde han sin första grupp till kompmusiker.

Sedan blev Kanda, vad jag förstår, kvar i Europa - idag bor han i Storbritannien - och turnerar fortfarande i Europa och USA. Han spelar fortfarande in och har snart gett ut 20 skivor.

Här har vi honom i en sydafrikanskt klingande låt istället för "soukous-eriet" jag ägnat mig åt i över en vecka nu. Han ser ut som en riktig "Dandy"... Tyvärr vet jag inte vad låten heter:


Här kommer tre spår från egna samlingen - "Billi" och "Malinga" är från en "Best of"-samling och "Balobi" är från skivan med samma namn från 2002:









Så hittade jag "Billi" även i liveutförande på YouTube!

Det kan vara kul att jämföra - mycket nöje:


Två långa live-klipp med dansuppvisningar: klipp 1 klipp 2

- Wikipedia-länk

--S
.

Inga kommentarer: