onsdag 24 februari 2010

2010.055 - Dagens afrikanska låt - Hukwe Zawose

2010.055 - Dagens afrikanska låt - Hukwe Zawose (1938/1940 - 2003, Tanzania)

Spara det bästa till sist har aldrig varit mitt sätt - jag äter gärna en semla innan maten... så'n är jag...

Redan på dag tre i Tanzania låter jag därför Hukwe Ubi Zawose ta plats! Han var den störste... vad jag vet...

Hukwe Zawose tillhörde Wagogo-folket som lever i centrala Tanzania i Dodoma-regionen. Han växte upp i en herde-familj, och började tidigt både spela och sjunga, och var snart en lokal celebritet. Rikskänd blev han först i mitten på 60-talet när dåvarande president Yulyus (Julius) Nyerere bjöd in honom till det statliga residentet att spela för statsbesökande gäster.

Han fick så småningom uppdrag att representera Tanzanisk kultur på riksplanet och blev 1968 medlem av den nationella dans- och musiktruppen. 1971 blev han lärare i traditionell musik vid "Bagamoyo College of Arts".

Hans ryktbarhet i hemtrakten hade efter presidentbesöket nått en legends mytiska proportioner. Framgångarna startade rykten om hans sångrösts helande krafter.

Och jag är inte förvånad - för hans skiva "Mateso (Suffering) - Master Musicians of Tanzania" - inspelad 1984-85 i London - är något av det mest suggererande jag hört!

Musiken på denna skiva kanske skrämmer bort förstagångslyssnare. För min egen del var det en första fascination, sedan tveksamhet, och sedan - nu - ett kärleksförhållande! Kommer man förbi den ovana ljudmiljön, och släpper in intensiteten och nerven i hans röst är man såld.. hoppas jag!

Dags att starta magin då...:







När han började turnéra i världen kom han i kontakt med Peter Gabriel, och de sista tre skivorna, "Chibite" (1996), "Mkuki Wa Roho (A Spear To The Soul)" (2001) och "Assembly" (2002), var samtliga producerade av Peter Gabriels skivbolag RealWorld.

Den sista skivan - "Assembly" - kom ut året innan han dog. Den producerades av kanadensiske gitarristen och filmmusikkompositören Michael Brook. Han har även producerat andra storheter som Youssou N'Dour, Djivan Gasparyan och Nusrat Fateh Ali Khan.

Här hör vi en helt annan Hukwe Zawose... Jag vet inte om han egentligen ville detta, men det fungerar det här också. Här är det västerländskt upparrangerat, hårt och tufft. Jag gillar det också, men jag föredrar den ursprunglige Hukwe...

Vi hör första spåret
- "Kuna Kunguni (the bedbugs bite)":








Andra som uppmärksammat Hukwe Zawose internationellt är - av en händelse - gårdagens grupps (Tatunane) medmusikanter på deras internationella debutskiva - norska brasskvintetten Brazz Brothers!

Vi ska göra en liten avstickare, men ändå inte... Vi ska höra Brazz Brothers' hyllning till Hukwe Zawose från den bästa CD en brasskvintett någonsin spelat in på etno-området - "Ngoma" (1999)!

Vi hör första spåret - "Zawose":







Jag kan inte nog betona min beundran för denna grupp av begåvade musiker. De har allt - musikalitet, lyhördhet, nyfikenhet, professionalism och avspändhet... Inför skivan "Ngomas" tillbivelse reste de till Sydafrika och Tanzania. Skivan är ett resultat av deras beundran för just Hukwe Zawose och den sydafrikanske jazzpianisten Abdullah Ibrahim.

Ett decennium senare gjorde Béla Fleck en motsvarande resa - fast lite mer ambitiös - i sin ljudresedagboksmässiga "Tales From the Acoustic Planet, Vol. 3: Throw Down Your Heart - Africa Sessions".

Hans hyllningslåt heter samma sak - "Zawose":







Han framförde den här tillsammans med medlemmar ur Hukwe Zawoses släkt - men mer om dem imorgon!

- Myspace-sida

- Zawose Foundation

--S.

2 kommentarer:

Trumgottist sa...

Jag hade inte kopplat Brazz Brothers Zawose med Bélas. Kul. (De finns ju givetvis båda i min skivsamling. Även om jag saknar Ngoma, så har jag African Marketplace där ju den låten också finns med.)

Och på tal om Brazz Brothers, så hörde jag dem när de spelade afrikanskt i Konserthuset tillsammans med filharmonikerna för något år sedan. Det verkade som om de lyckats inspirera orkestermusikerna ordentligt. Jag tror det är sällan fillan låter så bra (nu hör jag dem iofs inte så ofta, men det var svårslaget). En av de bästa konsertupplevelser jag haft.

(Och på tal om konserter - tack för tipset om Bona!)

Andersson Jesica sa...

min ex man återvänder hem till mig efter att ha läst en liknande berättelse online blogg hur man återställer trasiga kärleksförhållanden.
Jag visste aldrig kärlek stavning del för att återvända ex kärlekspartner tillbaka förrän för några dagar sedan min ex kom hem hem ber om ursäkt till mig.
Slutligen hittade jag en omedelbar lösning för att förena tillbaka till ex kärlekspartner. det fungerar för mig .. Jag är säker på att det kommer att fungera för dig också om du provar idag ...
(dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)